Sunday 26 May 2013

israk wal mikraj




Al isra' wal mikraj adalah satu pelajaran daripada satu peristiwa nabawiyah yang diulang-ulang pengajiannya setiap tahun.

Isi-isinya mahal sekali.

Ia meneguhkan makna iman kepada alam ghaib. Ia milik Allah tanpa kongsi ilmunya dengan makhluknya.

Ia memaparkan kebesaran dan kekuasaan Allah yang mutlak dan tanpa sempadan. Dia esa dan tanpa campur tangan sesiapa pun.

Ia memperkenal kenabian dan kerasulan nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam yang tak terjangkau ketinggian martabat dan maqamnya oleh manusia.

Ia menerbangkan hati dan sanubari yang beriman naik tinggi-tinggi buat menjamah langit yang tertinggi, mendudukinya lalu mendengar dan menikmati kalam Ilahi berfirman pada nabiNya. Penuh rahsia dan kekudusan, meninggalkan dunia yang hodoh dan hina isi dan ahlinya.

Ia menebalkan rasa kasih dan sayang, takut dan resah pada kehadiran hari qiamat dan akhirat yang terisi pembalasan dan ketentuan pasti rabbul jalil pada setiap makhlukNya.

Al isra wal mikraj adalah satu pelajaran berulang-ulang daripada satu peristiwa besar yang satu-satunya di dunia sebagai hadiah dan kurnia ke atas nabi dan umatnya.

Bacalah sehadamnya. Moga hati kembali khusyu', menjadi bekalan terbaik buat hati menuju bulan Ramadhan al mubarak. Selamat menikmati..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...