Monday 27 June 2011

UMNO : Diabetes yang Kian Parah

Sebelum ini kita telah mendengar bagaimana Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO menyarankan agar Pergerakan Pemuda dan Wanita UMNO dibubarkan demikian juga Putera dan Puteri UMNO demi menyelamatkan UMNO justeru rasuah yang terlalu parah .


Awalnya saya melihat saranan ini agak lucu biarpun saya memang yakin UMNO yang tidak pernah menilai dosa pahala dalam orientasi pentadbiran dan organisasinya itu boleh saja terjebak dalam kancah rasuah yang parah ini .


Namun sebelum ini saya tidak menemui angka yang benar - benar menunjuk tanda aras betapa parahnya rasuah dalaman UMNO yang telah saya sifatkan sebagai penyakit diabetes tahap kronik kini dihidapi oleh UMNO .


269 Calon bertanding : 900 Aduan Rasuah


24 - 28 Mac kelak bakal berlangsung Pemilihan di pelbagai peringkat jawatan dalam parti UMNO . Sehingga November tahun lepas sahaja , Lembaga Disiplin UMNO telah menerima 900 aduan rasuah menjelang pemilihan kepimpinan partinya . Wallahualam , berapa pula kes rasuah yang belum atau tidak diadukan ke Lembaga tersebut .


Lebih memeranjatkan bagaimana laporan yang menyebut salah seorang calon Timbalan Presiden UMNO berdepan dengan 400 aduan rasuah ke atasnya .


Sungguh mereka belum disabitkan bersalah , tetapi jika sampai 400 aduan rasuah atas seorang individu pula dibuat oleh ahli parti sendiri tentu sahaja mencemarkan integriti atau kredebiliti pemimpin yang dicalonkan juga parti UMNO turut dipalit najis .




Kalau aduan itu datang dari pembangkang , katalah itu memang kerja pembangkang mencari kelemahan UMNO . Tetapi jika aduan datang dari ahli sendiri dalam jumlah sebanyak itu , apalagi alasan untuk menyembunyikan kesan luka kudis yang sedang membarah lagi membusuk .


Rasionallah saranan Tengku Ahmad Rithauddeen agar kesemua sayap UMNO itu dibubar [ baca dipotong ] segera demi menyelamatkan UMNO kerana kudis rasuah yang sedang bernanah itu pasti sahaja akan merebak dan memamah hati jantung UMNO seterusnya membunuh UMNO dalam masa yang singkat .




Lebih malang , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam sidang media selepas mempengerusikan Majlis Ekonomi Negara di Parlimen semalam berkata , Lembaga Disiplin UMNO tidak akan membuka semula kes - kes rasuah melibatkan pemimpin parti yang telah ditutup oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia [ SPRM ] . Alasannya SPRM telah siasat dan tiada bukti atas pertuduhan lalu kes ditutup oleh SPRM .


Tidak hairanlah pada 30 Januari lalu , ahli - ahli UMNO sendiri mengadakan demontrasi di perkarangan Menara Dato' Onn ketika Majlis Tertinggi UMNO sedang bermesyuarat bagi membantah Lembaga Disiplin UMNO dan SPRM . Mereka turut membawa sepanduk yang bernada sinis dan mengutuk SPRM .




"Kami Menolak SPRM , Boleh Belah !" ........ " jangan ambil hak ahli UMNO " ................ " Lembaga Disiplin Sudah Nyanyuk " .... antara sepanduk yang dinaikkan .


UMNO Patut Pecat Tengku Rithauddeen




Jika UMNO telah hilang kepercayaan kepada Pengerusi Lembaga Disiplin mereka sendiri malah Pengerusinya Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen ini sebagai orang tua UMNO telah dianggap nyanyuk , UMNO perlu memecat Tengku Rithauddeen dan menggantikannya dengan orang lain. Bukan sahaja saranan Tengku Riyhauddeen ditempelak kini beliau dianggap nyanyuk .




Lantaran itu , untuk apa lagi UMNO berdolak dalih melainkan segera memecat Tengku Rithauddeen yang banyak menimbulkan keresahan kepada UMNO dan saya mencabar UMNO agar memecatnya demi membuktikan UMNO benar tidak bersalah sebaliknya Tengku Rithauddeen yang mengada - ngadakan cerita serta membesar - besarkan berita .


Benarlah kata Tok Guru Nik Aziz ketika saya menemui beliau di pejabatnya baru - baru ini bahawa UMNO akan musnah dalam tempoh tidak lama memandangkan seriusnya rasuah yang menjalar dan menular dalam segala urat saraf UMNO hari ini .


Lantas pesan Tok Guru : Persiapkan PAS terutama Pemudanya agar bersedia menjadi parti alternatif untuk memimpin ummah setelah keruntuhan UMNO dan BN kelak .






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...